tirsdag 23. juli 2019

Storstraumen steinhvelvbru 110719

Da er en bitte liten bit av Setesdal unnagjort. Det blir mer tur i området seinere. Storstraumen steinhvelvbru sto ferdig i 1915 med en lengde på 34,5 meter og et spenn på 32,3 meter. Etter et kart fra Storstraumen fra 1863 da slusene ble bygget er det tegnet inn en bru,så steinhvelvbru har erstattet denne. Steinhvelvbru som er bygget i hugget stein fikk avløsning av en betong buebru i 1963. I dag er hele anlegget fredet,de fire bruene og slusene. Det er fint å parkere på Storstraumen rasteplass,som ble åpnet i 2017. Nyt synet av disse fine byggverkene og se for deg slitet med stein arbeidet. Litt mer om Storstraumen:

 Gammel og ny side om side
Fint rekkverk og murte stolper på hver side. Navn og årstall finner du på disse
Du føler deg liten under spennet på brua
 Gammel og nyere heter det vel.
Det er et enormt spenn på brua,tror at det spennet er blant de lengste.

lørdag 20. juli 2019

Skarpengland steinhvelvbru 100719

Postveien og den senere Setesdals veien har mange bruer bevart,noen av dem har blitt tilpasset dagens behov, som denne ved Skarpengland. Brua her er bygget i 1887 er 8 meter lang og spennet er 6 meter og er tørrmurt. Brua var i bruk på Setesdals veien til 1965 da hovedveien ble lagt om. Nå ligger brua på FV71 som innkjøringsvei til Skarpengland. Jeg slet litt med å finne brua,men fant fort ut at jeg hadde kjørt over den. Letteste for å se brua er å parkere ved kjøpesentret og gå over brua og ned ved den gamle bygning helt inntil veien. Muligens en gammel mølle. Se opp for glatte steiner. Litt mer om Setesdals veiens historie:

Fint stein arbeid uten sement
 Ved denne bygningen går du ned til bekken
Det var ikke enkelt å få bilde fra motsatt side,det var bratt og igjengrodd. Så det ble med dette bilde
 Fin gammel bru
Den brua har virkelig gjort jobben i nesten 100 år

fredag 19. juli 2019

Nye Linbekk steinbru 100719

Ny bru som jeg fant langs RV9 oppover Setedalsveien. Jeg hadde peila meg inn på to bruer som skulle ligge langs en grusvei. Fant grusveien på første forsøk å der lå det en nedgrodd steinhaug. Man blir av og til forvirret når det kommer til vei historie,men takket være "Øvrebø boka bind 3" fant jeg svaret. Der jeg sto var 3 generasjoner Setesdalsvei. Den første som jeg egentlig skulle finne var bygget i 1861,den jeg fant var bygget i 1887 da veien ble lagt om. Den vegen gjorde jobben fram til 1965 da dagens vei var ferdig. Brua jeg fant og den eldre brua ligger på postveien fra Kristiansand.Mer om postveien her:

 Ikke lett å finne når den er gjengrodd
 Det er ikke stein hvelv,men to kanaler i en tørrmurt steinfylling
 Gammel og gjengrodd

onsdag 17. juli 2019

Nelaugfossen steinhvelvbru 090719

Noen jernbaner har flere steinhvelvbruer som Treungen banen,denne brua ligger i nærheten av Nelaug stasjon og er bygget ca.1910 da strekningen Arendal til Åmli sto ferdig. Har ikke funnet ut hva overgangsbrua har hatt for trafikk,ser på kartet at det er en bit gammel vei. Om noen har peiling ta kontakt. Er du i traktene og vil se et stykke jernbane historie så kjør ned om Nelaug og se. Gå ikke i selve jernbanesporet fordi om det ikke går mange tog der. God tur og slapp av ved Nelaugvannet .

På sporet av ei bru
 Denne brua står sikkert i 100 år til
Ikke mer å si

tirsdag 16. juli 2019

Karlsåa steinhvelvbru 090719

Da ble det en bru til som kan hukes av på lista. Karlsåa steinhvelvbru er bygget ca.1913 og lå på gamle Treungen banen.Skal prøve etterhvert å få mer info om brua,så en tur på Jernbanemuseet kan kanskje gi meg det. Er du i nærheten av Åmli få med deg brua,den er verdt en titt. Fra hovedveien FV276 er det ikke mange meterne å gå. Bruker du sykkel så er turveien under bygging. Vær forsiktig utenfor ved bru,det er bratt ned til bekken.

Et kunstverk midt i skauen
 Det er mye jobb bak denne muren
Ikke annet å si,vakkert
Sånn er turveien,rekkverket på brua er som da jernbanen gikk her.Synd at noen har kutta ned det andre rekkverket og slengt en strømstolpe ned i lia. FYFY
Bratt så gå forsiktig.

søndag 14. juli 2019

Epletveit steinhvelvbru 090719

Ny dag og nye muligheter,har jo noen bruer til på kartet mitt. Så ferden går mot Åmli der minner fra Teungenbanen venter. Vel forberedt med GPS koordinater fant jeg en bru,Epletveit steinhvelvbru som er bygget rundt 1913,i nyere tid har veien blitt utvidet å brua var bare synlig fra en side,andre siden en grå betongkulvert. Så denne finner du best ved å stoppe før brua,på venstre side hvis du kommer fra Treungen. Interessert,du finner brua,hehe.

 For ca. 100 år siden gikk toget her
 Fint byggverk av hugget stein
Vel,rammer inn bakgrunnen

Steane steinhvelvbru 8.7.2019

Denne turen som første dagen endte i Treungen var skikkelig bru dag. Den første som dukket opp var rett i nærheten av krysset der FV38 kommer inn på RV41 ved Nisser. Jeg kjørte rett forbi første forsøket,enda brua ligger kloss inntil hovedveien. Snudde og sjekket kartet og da fant jeg brua. Steane bru fant jeg et byggeår på og det er ca.1850,men det er litt usikkert. Hvert fall så er bru delvis tørrmurt og resten hugget stein uten sement. Brua ligger da fint til ved Nisser og kaffe smakt godt der. Er du i nærheten stopp opp og se og ta en kopp kaffe,og går du ned under brua er den en bra fotoramme.Litt mer om brua:

Hit men ikke lenger,brua er trygg men mangler betongkant
 Nisser gjør seg godt i stein ramme
Gammelt og nytt
 Det er litt mer slit å bygge denne brua enn betongklossen bak
Jepp,idyllisk plassering av bru og utsikten er bra

Setan steinhvelvbru,8.7.2019

Kan det bli bedre,med lidenskapen for steinhvelvbruer har dette vært dagen for bra funn. Midt i skogen ved Haugsjåsund ligger denne skjønnheten av ei bru. Setan steinhvelvbru er bygget i 1940 og man kan se brukarene fra en gammel tre bru rett ved siden. Jeg må få takke Frank Lien fra Nissedal historielag som velvillig viste meg noen bruer.

 Beliggenheten er det ikke noe å si på der brua speiler seg i Fyrisåna
 Utseende var viktig når man først skulle bygge noe
 Hugget stein er byggematerialet i denne bru,så tror nok den skal tåle mange tonn
Denne brua er et funn,så jeg har kun sett den avbildet en gang før,og det finnes lite opplysninger om brua

lørdag 13. juli 2019

Espebu steinhvelvbru 8.juli 2019

Av og til så er forarbeid viktig og denne gangen var jeg forberedt,jeg har i vinter sittet og funnet fram til ca.720 steinhvelvbruer. Så med hjelp fra Nissedal historielag ble jeg vist denne enkle steinhvelvbrua. Espebu steinhvelvbru,eller overgang er bedre,ble bygget ca.1913 over Treungen banen. Etter det jeg ble fortalt ble kyr og hest de som brukte brua for å komme på beite eller tømmerhogst. Det er ikke lett å finne brua,men se på kartet her,eller gå langs den gamle jernbanetraseen,som nå blir turvei.

 Det er ikke store bru,men kan bære mye vekt
 Her har det ikke kjørt noen bil hvert fall
Du ser grusveien under brua,som blir asfaltert og skal blir turvei

fredag 12. juli 2019

Sorma steinhvelvbru 240619

Takket være tømmerhogst dukker det fram ting man ikke hadde fått med seg som denne brua. Sorma steinhvelvbru er bygget ca.1910 på Solørbanen og krysser elva Sorma. Denne brua og noen til var med på å redde kongen som var på flukt. 18. april 1940 ble brua sprengt og et voldsom kamp begynte,kampen varte i 5 timer før tyskerne trakk seg tilbake.Brua ble reparert i 1941,se bilde fra oppbyggingen. Så kjører du på RV2 så kan du se brua,et lite stykke etter Braskereidfoss. Opplysningene fant jeg på Anno sider om Krigsutbruddet i Hedmark,her kan du lese mer om kampen:

Årstall for gjenoppbygging ser du rett over midten på buen
 Anno 2019
 En fin bru,med spor etter krigen

Vel kommer du hit,parker før eller etter brua og gå forsiktig,mye kvist

torsdag 4. juli 2019

Jømna steinhvelvbru

Når man er på loffetur så er steinhvelvbruer alltid i bakhodet. Så på vei fra Elverum så hadde jeg en jernbanebru på kartet. Nedover RV2 også ta av veien til Jønma,gjennom "sentrum" og brått var brua der. Jernbanebrua ligger på Solør banen og er bygget ca.1910 av tilhugget stein. Brua har et spenn og har en lengde på 20 meter. Lite viste jeg før jeg begynte å redigere bildene og da så jeg årstallet 1942 på en stein øverst i buen. Prøvde å finne ut hvor for årstallet var der,men jeg tror at det har noe med sprenging av bruer i forbindelse med en trefning rett i nærheten i 1940 for å forhindre at tyskerne skulle ta kongen.

Ikke lett å se på lite bilde,men på første rad med stein over buen står årstallet 1942
 Virkelig et skikkelig håndverk
Brokar som stopper en flom
 Jømna er navnet på elva
 Ikke mye å si,men over 100 år og like bra
Steinhvelvbruer er bort i mot udødelige.