søndag 9. juni 2019

Jondalen steinhvelvbru

Ved Jondalsveien FV37 et lite stykke etter Jondalen "sentrum" ligger steinhvelvbrua,den er ikke lett å se fra veien,men det går inn en vei på høyre side. I tidligere tider gjorde veien en sving for å krysse Jondalselva. Litt om brua,byggeåret er 1914 og har en lengde på 14 meter og spennet er 14 meter. Byggematerialet er hugget stein. Det ser ikke ut til at brua er utvidet. Steinhvelvbrua var i bruk til vegen ble bygget om og ny bru kom i 1976. Ei fin bru som en burde se.
Ref.Buskerud amts veivæsen s.156 ,boka kan leses på nett på nasjonbiblioteket.no

Ei bru med over 60 års tjeneste.
 Et gammelt veiskilt
 Vel litt trangt for å møte noen her
 Resultat av skikkelig håndverk
Vel ingen kommentar,la bilde fortelle.


torsdag 6. juni 2019

Kjeosen steinhvelvbru

I Drangedal finnes Sørlandsbanens lengste steinhvelvbru bygget i 1927 med sine 73 meter fordelt på 3 spenn. Det lengste spennet er 42 meter. For å finne det fine byggverket så tar du av i Drangedal sentrum og følger FV109 eller FV3310,litt ymse opplysninger. Ikke så langt unna sentrum dukker denne brua fram. Kjør å se og bli imponert.

 Brua sett fra veien
 En enorm konstruksjon
 Ett av de to minste spenna
 Ganske høyt opp i høvedspennet
 Hvis man går litt forsiktig så er det mulig å se brua i forskjellige vinkler
Vel er like imponert hver gang jeg kjører forbi.

mandag 3. juni 2019

Klosterøya undergang

Klosterøya har mye historie fra kloster liv,herregård,industri,Union Bruk og nå skole og mange andre aktiviteter. Den gang undergangen eller tunnelen under Klostergata ble bygget i 1907 lå Skien Papirfabrikk, som siden skulle bli Union Bruk,på Smieøya. Kull lagret lå på havna ved Skienselva. Så vipps jernbane var tingen,fra havna gjennom tunnelen og videre langs Hjellevannet,bru over Damfoss. Senere når det ble lastebiler ble tunnelen brukt til interntransport for å slippe å krysse Klostergata som er en av hovedveiene til Skien. Nå er tunnelen pusset opp,asfaltert og den røyken du eventuelt ser er fra en sigarett.Mye om Klosterøya

 Tunnelen bygget stein for stein,over 100 år og like bra.
 Utrolig hva man fikk bygget
 For tunnelen ble oppgradert
Toppsteinen merket med byggeår

lørdag 1. juni 2019

Folkestad steinhvelvbru

 Fantastisk arbeid,hugget stein med sement
 Fortsatt med det originale rekkverket
 Litt nytt,betongkant og stål rekkverk
 Et fantastisk byggverk fra 1924
 Nesten 100 år og like god
Blir kanskje i smaleste laget.










Denne brua finner du på FV 152 noen kilometer fra Bø sentrum. På info tavle på stedet står det følgene:Brua har en spennvidde på 30 meter og en spenn høyde på 4 meter,brua ble åpnet i 1924 på samme tid som jernbanen kom til Bø og gjorde sitt for at Bøgata ble et handelsentrum.Etter 3 års bruk fikk brua et navn,Folkestadbrua,som brakte trafikk over Bøelva til 1973,da en ny bru sto ferdig. Det var først planlagt å bygge ei stålbru,men til slutt ble det bygget denne steinhvelvbrua til den nette sum av 58000 kroner. Et du i Bø så ta en tur å se denne brua,det er fin parkering ved brua,og det finnes også noen turstier der. God tur. Flere bilder her: