fredag 19. juli 2019

Nye Linbekk steinbru 100719

Ny bru som jeg fant langs RV9 oppover Setedalsveien. Jeg hadde peila meg inn på to bruer som skulle ligge langs en grusvei. Fant grusveien på første forsøk å der lå det en nedgrodd steinhaug. Man blir av og til forvirret når det kommer til vei historie,men takket være "Øvrebø boka bind 3" fant jeg svaret. Der jeg sto var 3 generasjoner Setesdalsvei. Den første som jeg egentlig skulle finne var bygget i 1861,den jeg fant var bygget i 1887 da veien ble lagt om. Den vegen gjorde jobben fram til 1965 da dagens vei var ferdig. Brua jeg fant og den eldre brua ligger på postveien fra Kristiansand.Mer om postveien her:

 Ikke lett å finne når den er gjengrodd
 Det er ikke stein hvelv,men to kanaler i en tørrmurt steinfylling
 Gammel og gjengrodd

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar