Det hadde vært fint om man kunne se hva slags bru man kjører over,men heldigvis så finnes det lister,beskrivelser og til slutt mange timer med leiting på kart. Midt ute i Østfolds åker og eng finnes denne steinhvelvbrua bygget i 1910,med en lengde på 10 meter og ett spenn på 9 meter krysser den Kallerødbekken. På FV116 rett før et sted som jeg tror heter Kjerre ligger brua.
Brua ble utvidet i 1976
Lokale kunstnere har vært her
Hugget stein uten mørtel
Litt ledninger er vanlig på bruene
Nye bruer har gjerne egne kanaler for ledninger og rør
En fin enkel bru
fredag 27. september 2019
torsdag 12. september 2019
Spinneribrua 280819
Da fant jeg enda en ny bru på den lange lista over steinhvelvbruer. Spinneri brua ble bygget i 1907 og går over ved Spinnerifossen. Denne brua er veldig spesiell da den har 2 spenn,noe ikke mange veibruer av denne størrelsen har. Eller er det ikke mye mer å finne om denne brua. Det var litt vrient å få bilder av brua,men med litt "bushman" tendenser ble det bilder.
En fin bru,litt ombygd
Hugget stein er byggemåten
Vel nyt synet
Med isbryter mellom spenna
En fin bru,litt ombygd
Hugget stein er byggemåten
Vel nyt synet
Med isbryter mellom spenna
lørdag 7. september 2019
Helgeneset steinhvelvbru 270819
Kongeveien i Norge er de første riksveiene i landet. De ble gjort kjørbare på 1700 og 1800 tallet. I Hedmark er blant annet flere steinhvelvbruer bevart og denne brua bygget i 1853 og var i bruk på RV2 til ny vei ble bygget på 1980 tallet. Brua er fortsatt i bruk på FV390. Mer om kongeveier og bruer her:
Ikke den letteste brua å få tatt bilde av
Fin tørrmurt steinhvelvbru
Brua er fortsatt i bruk
God plass er det også
Ikke den letteste brua å få tatt bilde av
Fin tørrmurt steinhvelvbru
Brua er fortsatt i bruk
God plass er det også
Sorka steinhvelvbru 260819
Allerede i 1685 var det kjørbar vei fra Kongsvinger til Elverum. Kongeveier og postveier ble kjørbare i årene fremover. Sorka steinhvelvbru er bygget ca.1800 som en del av kongeveien fra Oslo og opp Østerdalen til Trondheim. Brua har et spenn på 4,8 meter,men brua er betydelig lengre. Byggemåten er tørrmurt stein og det spesielle med denne brua er at det er bygget en forhøyning over spennet. Da jeg besøkte bru var området rundt ryddet og gjorde det lettere å se denne fantastiske brua. Her er mer om brua og kongeveien:
Brua er 5 meter bred
Et solid byggverk som er like bra som da den ble bygget
Et spenn på 4,8 meter
En uvanlig topp som er bygget over spennet
Ryddig og lett å se brua
Det ligger mye arbeid bak denne brua
En enkel byggemåte,men utrolig sterk bru
Heldigvis er ikke denne brua blitt bygget om,utenom litt forsterkninger rundt spennet
Brua er 5 meter bred
Et solid byggverk som er like bra som da den ble bygget
Et spenn på 4,8 meter
En uvanlig topp som er bygget over spennet
Ryddig og lett å se brua
Det ligger mye arbeid bak denne brua
En enkel byggemåte,men utrolig sterk bru
Heldigvis er ikke denne brua blitt bygget om,utenom litt forsterkninger rundt spennet